Zlin 142
Scris: 08 Mar 2011, 16:23
Salutare,
Desi stau extrem de prost cu timpul disponibil, m-am decis sa imi pastrez obiceiul de a face 1avion/an.
Cum zlinul 726 l-am facut....zlinul 50 a fost facut...m-am orientat spre cel de-al trei-lea tip de zlin pe care l-am "prins" in viata...(si cu care am zburat).
Astfel voi incerca sa fac ceva sa semene cat mai mult cu zlin-ul 142 (YR-ZCE).
In momentul asta am motorul care v-a echipa noul model...si dorinta de a face ceva frumos.
Atasez si 2 poze...cu YR-ZCE :
- una cu vechea schema de vopsire, asa cum era in 1994 cand am si zburat pt. prima data...chiar cu YR-ZCE, pilot fiind d-nul Diaconescu, pe atunci tanar pilot instructor.
- si una recenta, cu avionul trecut prin RK.
-- 10 Mar 2011, 17:20 --
Eu atasasem si pozele...dar s-au pierdut pe drum.
Nu le mai atasez ca si asa a durat 3 zile sa fie postat textul...
Bafta.
-- 11 Mar 2011, 09:10 --
-- 25 Mar 2011, 11:31 --
Salutare...
Asa cum ma asteptam, cu greu reusesc sa imi fac timp...dar asta e...
Am sa incerc sa descriu stadiul in care ma aflu...si sper sa am timp in continuare sa postez evolutia constructiei, asta pt. ca acest proiect are pt mine multe aspecte de ..."prima data cand..."
Pentru a nu pierde nici un posibil sfat voi incerca sa postez simultan si aici si pe forumul din care ne tragem cu totii...si sper sa nu fie cu suparare.
Asadar:
- motorul ales este un OS25LA. Pana acum eu m-am ocupat doat cu electrice...singura mea experienta "termica" fiind rodajul acestui motor. Rodajul l-am facut singur, dar ajutat de sfaturi si de unele scule de multi amici de prin tara. (multumiri speciale catre Galati..de unde am primit cu imprumut un demaror, in Ploiesti negasind pe nimeni cu asa ceva)
- avionul va avea o anvergura de ~1200mm...si aripa fa fi din 2 bucati pt. usurinta transportului. De aici cea de-a doua provocare...pt. ca pana acum nu am avut nici un avion cu aripa din bucati...ca sa vad cum se manifesta ca si rezistenta.
- constructia la care m-am gandit va fi o "strut-o camila"....In urma rodajului am constatat ca un motor termic are ceva vibratii si mai ales ca daca din greseala il inceci ai toate sansele sa rupi botul avionului in incercarea de al porni (privind acest aspect prin prisma rezistentei unui fuselaj de polistiren) De aici cea de-a trei-a provocare...si anume o constructie destul de robusta pt. panoul parafoc si evident pt partea centarala a fuselajului...
Nu in ultimul rand...cea mai mare provocare (care imi da fiori) va fi primul zbor, pt. ca:
- va fi primul meu zbor cu un motor termic
- va fi primul zbor al motorului (sigur va mai necesita reglaje dupa primul zbor)
- va fi "maidan-ul" avionului...deci si aici e loc de reglaje.
Avand in vedere cumulul de puncte in care pot aparea greseli...declar de pe acum ca obiectivul meu principal nu este realizarea la termen a proiectului ci efectuarea tuturor reglajelor si probelor posibile inainte de primul zbor, chiar daca asta ar insemna depasirea termenului de constructie.
-- 25 Mar 2011, 12:21 --
Am inceput cu proiectarea in acad...si in paralel cu executia partilor pe care le am clar stabilit in minte.
Astfel capota am decis sa o execut pe ideea deja probata la zlinul 726, adica forma din polistiren->negativul din ipsos->forma din ipsos-> capota din PET prin termoformare.
Evident ideea a picat rapid pt. ca Pet-ul s-ar fi deformat de la caldura degajata de motor.
Totusi am cautat documentatie despre lucru cu fibra de sticla si am ajuns la ideea ca fabricarea capotei sa fie :
forma polistiren-> negativ ipsos-> strat fibra de sticla pe interior astfel incat sa nu fie nevoie de prea multa slefuiala la final.
Cum bugetul a fost deja depasit prin achizitionarea motorului si a accesoriilor necesare pt. pornire...deja simt puternic nevoia de "low cost".
Dupa lungi cautari...n-am reusit sa gasesc fibra de sticla la preturi rezonabile (in cantitati mici). Si avand in vedere ca 5kg de rasina pt. fibra (aduse pe comanda de policolor) costa sub 2mil...am concluzionat ca preturile la rasina la magazinele de aeromodelism din tara sunt exagerate.
Asa ca am facut botul din polistiren..slefuit fin pe exterior..apoi ciorap de dama si chit cu fibra de sticla (de la magazinele de reparatii auto).
Iata in imagini unde am ajuns:
-- 25 Mar 2011, 13:02 --
M-am gandit ca batiul motorului, panaoul de foc si zona centrala sa le fac din placaj de 3mm.
Pentru a putea fixa aripile si trenul de aterizare am ajuns la concluzia ca aripile trebuie sa vina montate stanga-dreapta la fuselaj...deci zona centrala a aripii va fi practic corp comun cu fuselajul. Nu m-am exprimat eu chiar corect dar sper ca se intelege ce vreau sa zic.
Astfel am conceput niste nervuri longitudinale, pe care se vor prinde:
-placutele pt. suruburile de prindere a aripilor
-placuta pe care se va prinde trenul de aterizare principal.
Servoul pentru motor m-am gandit sa il pun pe batiu...dar deja intrevad probleme de centraj...pentru ca am multa greutate in bot.
O alta problema ar fi roata de bot. O vreau orientabila...si rezistenta. Din pacate momentan nu am de unde sa cumpar un sistem orientabil pt. jamba fata. (voi incerca sa concep unul). Cred ca ar fi bun un amortizor ceva pe fata...si ma gandesc sa incerc sa fac 2-3 bucle pe sarma care va constitui jamba fata.
Deocamdata pe hartie batiul si zona centala a fuselajului arata astfel:
-- 25 Mar 2011, 13:16 --
Scuze...nu stiu din ce motive imaginea s-a deformat la trecerea ei din acad in jpg.
-- 25 Mar 2011, 13:31 --
In imaginea urmatoare este prezentata amplasarea la care m-am gandit.
Astfel...la simtul practic prevad ca zona incercuita este foarte vulnerabila la orice soc mai putenic. Practic greutatea motorului are efect de bici in zona incercuita la orice soc mai puternic pe roata de bot sau pe trenul principal.
Ceva pareri despre cum sa rigidizez zona, tinand cont ca intre cele doua nervuri longitudinale va veni amplasat rezervorul de combustibil ??
-- 05 Apr 2011, 15:21 --
Salutare,
Din pacate cam putina lume pe aici...astfel ca ma rezum doar la a prezenta cum decurg lucrurile...fara a mai cere sfaturi.
Am traforat ceea ce am gandit...:
Apoi am realizat ca temerea mea este intemeiata si am o zona foarte slabita langa panoul parafoc.
...
-- 05 Apr 2011, 15:29 --
Astfel m-am apucat sa regandesc intreaga structura...si am ajuns la aceasta varianta:
.....
-- 05 Apr 2011, 15:33 --
Urmeaza sa ma reapuc de traforat de data aceasta din placaj de 2mm 4 straturi.
Intre timp am mai lucrat la aripa:
profundor...
si directie...
Voi reveni....desi timpul liber este tot mai mic....
Bafta!
Desi stau extrem de prost cu timpul disponibil, m-am decis sa imi pastrez obiceiul de a face 1avion/an.
Cum zlinul 726 l-am facut....zlinul 50 a fost facut...m-am orientat spre cel de-al trei-lea tip de zlin pe care l-am "prins" in viata...(si cu care am zburat).
Astfel voi incerca sa fac ceva sa semene cat mai mult cu zlin-ul 142 (YR-ZCE).
In momentul asta am motorul care v-a echipa noul model...si dorinta de a face ceva frumos.
Atasez si 2 poze...cu YR-ZCE :
- una cu vechea schema de vopsire, asa cum era in 1994 cand am si zburat pt. prima data...chiar cu YR-ZCE, pilot fiind d-nul Diaconescu, pe atunci tanar pilot instructor.
- si una recenta, cu avionul trecut prin RK.
-- 10 Mar 2011, 17:20 --
Eu atasasem si pozele...dar s-au pierdut pe drum.
Nu le mai atasez ca si asa a durat 3 zile sa fie postat textul...
Bafta.
-- 11 Mar 2011, 09:10 --
-- 25 Mar 2011, 11:31 --
Salutare...
Asa cum ma asteptam, cu greu reusesc sa imi fac timp...dar asta e...
Am sa incerc sa descriu stadiul in care ma aflu...si sper sa am timp in continuare sa postez evolutia constructiei, asta pt. ca acest proiect are pt mine multe aspecte de ..."prima data cand..."
Pentru a nu pierde nici un posibil sfat voi incerca sa postez simultan si aici si pe forumul din care ne tragem cu totii...si sper sa nu fie cu suparare.
Asadar:
- motorul ales este un OS25LA. Pana acum eu m-am ocupat doat cu electrice...singura mea experienta "termica" fiind rodajul acestui motor. Rodajul l-am facut singur, dar ajutat de sfaturi si de unele scule de multi amici de prin tara. (multumiri speciale catre Galati..de unde am primit cu imprumut un demaror, in Ploiesti negasind pe nimeni cu asa ceva)
- avionul va avea o anvergura de ~1200mm...si aripa fa fi din 2 bucati pt. usurinta transportului. De aici cea de-a doua provocare...pt. ca pana acum nu am avut nici un avion cu aripa din bucati...ca sa vad cum se manifesta ca si rezistenta.
- constructia la care m-am gandit va fi o "strut-o camila"....In urma rodajului am constatat ca un motor termic are ceva vibratii si mai ales ca daca din greseala il inceci ai toate sansele sa rupi botul avionului in incercarea de al porni (privind acest aspect prin prisma rezistentei unui fuselaj de polistiren) De aici cea de-a trei-a provocare...si anume o constructie destul de robusta pt. panoul parafoc si evident pt partea centarala a fuselajului...
Nu in ultimul rand...cea mai mare provocare (care imi da fiori) va fi primul zbor, pt. ca:
- va fi primul meu zbor cu un motor termic
- va fi primul zbor al motorului (sigur va mai necesita reglaje dupa primul zbor)
- va fi "maidan-ul" avionului...deci si aici e loc de reglaje.
Avand in vedere cumulul de puncte in care pot aparea greseli...declar de pe acum ca obiectivul meu principal nu este realizarea la termen a proiectului ci efectuarea tuturor reglajelor si probelor posibile inainte de primul zbor, chiar daca asta ar insemna depasirea termenului de constructie.
-- 25 Mar 2011, 12:21 --
Am inceput cu proiectarea in acad...si in paralel cu executia partilor pe care le am clar stabilit in minte.
Astfel capota am decis sa o execut pe ideea deja probata la zlinul 726, adica forma din polistiren->negativul din ipsos->forma din ipsos-> capota din PET prin termoformare.
Evident ideea a picat rapid pt. ca Pet-ul s-ar fi deformat de la caldura degajata de motor.
Totusi am cautat documentatie despre lucru cu fibra de sticla si am ajuns la ideea ca fabricarea capotei sa fie :
forma polistiren-> negativ ipsos-> strat fibra de sticla pe interior astfel incat sa nu fie nevoie de prea multa slefuiala la final.
Cum bugetul a fost deja depasit prin achizitionarea motorului si a accesoriilor necesare pt. pornire...deja simt puternic nevoia de "low cost".
Dupa lungi cautari...n-am reusit sa gasesc fibra de sticla la preturi rezonabile (in cantitati mici). Si avand in vedere ca 5kg de rasina pt. fibra (aduse pe comanda de policolor) costa sub 2mil...am concluzionat ca preturile la rasina la magazinele de aeromodelism din tara sunt exagerate.
Asa ca am facut botul din polistiren..slefuit fin pe exterior..apoi ciorap de dama si chit cu fibra de sticla (de la magazinele de reparatii auto).
Iata in imagini unde am ajuns:
-- 25 Mar 2011, 13:02 --
M-am gandit ca batiul motorului, panaoul de foc si zona centrala sa le fac din placaj de 3mm.
Pentru a putea fixa aripile si trenul de aterizare am ajuns la concluzia ca aripile trebuie sa vina montate stanga-dreapta la fuselaj...deci zona centrala a aripii va fi practic corp comun cu fuselajul. Nu m-am exprimat eu chiar corect dar sper ca se intelege ce vreau sa zic.
Astfel am conceput niste nervuri longitudinale, pe care se vor prinde:
-placutele pt. suruburile de prindere a aripilor
-placuta pe care se va prinde trenul de aterizare principal.
Servoul pentru motor m-am gandit sa il pun pe batiu...dar deja intrevad probleme de centraj...pentru ca am multa greutate in bot.
O alta problema ar fi roata de bot. O vreau orientabila...si rezistenta. Din pacate momentan nu am de unde sa cumpar un sistem orientabil pt. jamba fata. (voi incerca sa concep unul). Cred ca ar fi bun un amortizor ceva pe fata...si ma gandesc sa incerc sa fac 2-3 bucle pe sarma care va constitui jamba fata.
Deocamdata pe hartie batiul si zona centala a fuselajului arata astfel:
-- 25 Mar 2011, 13:16 --
Scuze...nu stiu din ce motive imaginea s-a deformat la trecerea ei din acad in jpg.
-- 25 Mar 2011, 13:31 --
In imaginea urmatoare este prezentata amplasarea la care m-am gandit.
Astfel...la simtul practic prevad ca zona incercuita este foarte vulnerabila la orice soc mai putenic. Practic greutatea motorului are efect de bici in zona incercuita la orice soc mai puternic pe roata de bot sau pe trenul principal.
Ceva pareri despre cum sa rigidizez zona, tinand cont ca intre cele doua nervuri longitudinale va veni amplasat rezervorul de combustibil ??
-- 05 Apr 2011, 15:21 --
Salutare,
Din pacate cam putina lume pe aici...astfel ca ma rezum doar la a prezenta cum decurg lucrurile...fara a mai cere sfaturi.
Am traforat ceea ce am gandit...:
Apoi am realizat ca temerea mea este intemeiata si am o zona foarte slabita langa panoul parafoc.
...
-- 05 Apr 2011, 15:29 --
Astfel m-am apucat sa regandesc intreaga structura...si am ajuns la aceasta varianta:
.....
-- 05 Apr 2011, 15:33 --
Urmeaza sa ma reapuc de traforat de data aceasta din placaj de 2mm 4 straturi.
Intre timp am mai lucrat la aripa:
profundor...
si directie...
Voi reveni....desi timpul liber este tot mai mic....
Bafta!